Vegan Dieet opties

Als vegan eet je gezond, ethisch verantwoord en denk je om onze planeet en haar bewoners

In de loop der jaren is ons eetpatroon behoorlijk veranderd en we komen door de toenemende onderzoeken en de wetenschap steeds meer te weten over ons voedsel en zaken die wel en niet goed voor ons zijn. Ook vinden er een aantal ontwikkelingen plaats op globale schaal die ons doen nadenken over duurzaamheid en over hoe we het beste om kunnen gaan met onze aarde. Het is inmiddels algemeen bekend dat vlees eten en de zuivelindustrie een negatieve impact hebben op het klimaat, door onder andere de bio-industrie en de uitstootgassen hiervan. Daarnaast kun je je afvragen of vlees anno nu nog wel ethisch verantwoord is. Ook kun je tegenwoordig je vraagtekens stellen bij de vraag of we als mensen nog wel vlees en überhaupt dierlijke producten in ons dieet nodig hebben. Wanneer je er voor kiest om als vegan door het leven te gaan is het verstandig om goed te onderzoeken wat je niet, maar vooral wat je wel kan eten en hoe je zonder dierlijke producten een gezond en gevarieerd dieet kan behouden.

Steeds meer maaltijdvervangers zijn beschikbaar als vegan optie

Een van de mogelijkheden die je hebt als vegan zijn koolhydraatarme shakes. Maaltijdvervangers zijn zeer geschikt om te nemen wanneer je bijvoorbeeld niet al te veel tijd hebt om te koken, maar wel genoeg energie wilt binnenkrijgen. Daarnaast zijn maaltijdvervangers ook zeer geschikt wanneer je graag wilt afvallen. Steeds meer maaltijdvervangers, zijn nu ook in vegan variatie te krijgen, waardoor je kan genieten van alle voordelen van een maaltijdvervanger, zonder concessies op je principes te hoeven doen. Het is wel aan te raden om niet consequent en altijd gebruik te maken van een vegan maaltijdvervanger maar deze te combineren met dagen of maaltijden met ‘gewoon voedsel’ om op die manier de variatie in je dieet te behouden.

Een vegan dieet heeft een onterecht slecht imago

Er bestaan een aantal negatieve stereotypes en beeldvorming rondom veganisme of vegan diëten, maar dit is volledig ten onrechte. Een vegan dieet hoeft namelijk helemaal niet ongezond of saai te zijn, zoals veel niet-veganisten beweren. Met peulvruchten alleen al bijvoorbeeld ben je in staat om vrijwel alle eiwitten of vitamine B binnen te krijgen die je met vlees en zuivel binnen krijgt. Ook met betrekking tot de kosten hoeft een veganistisch dieet helemaal niet duur te zijn. Het ligt er aan waar je jouw boodschappen doet. Voor groenten bijvoorbeeld hoeft je niet per se naar de biologische groenteboer, maar kun je ook gewoon op de markt terecht. Gelukkig passen steeds meer supermarktconcerns hun assortiment ook aan op veganistisch eten, waardoor er steeds meer keuze ontstaat en je ook zeer gevarieerd en betaalbaar kan eten wanneer je een veganistisch dieet volgt.